Recepti izkušenega soustanovitelja več uspešnih startupov

 

Bojana Selinšek in Alek Pikl

10 minutno branje


V tokratnem podkastu VTIS Inovator smo gostili Nikota Klanška, podjetnika, svetovalca, vlagatelja in ustanovitelja podjetja BizMe. Ljubezen do podjetništva je razvil že v mladih letih, učil se je od svoje družine z dolgo podjetniško tradicijo. Niko je soustanovil več uspešnih start-upov. Eden izmed njih, FlyKly Smart Wheel, je bil predstavljen na Kickstarterju in je v tistem obdobju postal eden od 100 top projektov na Kickstarterju. Njegova strast so podjetništvo, šport, potovanja, umetnost in gojenje tropskih rastlin - od koščic do sadja. Niko je živel, študiral in delal v EU, ZDA in Aziji.


Na svetu je danes 1000 ljudi, ki so ti za tvojo idejo pripravljeni dati 100 dolarjev.
— Niko Klanšek
 
 

Startupi na različnih področjih

Vsaka industrija ima svoje specifikacije. Pri njegovem prvem startupu Easy 4 busy je najpomembnejšo vlogo igralo dejstvo, da ima izdelek rok trajnosti. To pomeni, da moraš izdelek v določenem času prodati, zato to predstavlja nek pritisk za inovatorja. Ko je Niko začel s prvim start-upom, je bil eden izmed prvih, ki je izdelke začel prodajati prek spleta in je tako dobil dober vpogled med starim in novim. Naslednji projekt je so bila električna kolesa s startupom FlyKly. Tu pride do naslednje zanke pravi Niko, pri hardware produktih vedno potrebuješ servis. Ko izdelke prodajaš po svetu, moraš pomisliti na to, kaj se zgodi če se izdelek na drugem koncu sveta pokvari. Tako pride na vrsto postavitev mreže servisov in vse kar pride zraven. Vse več podjetji v svoj poslovni načrt uvaja “subscription model” s katerim stranke spodbuja, da se vračajo nazaj. Pri ogromno produktih pride do tega, da je ob prodaji izdelka sodelovanja s stranko konec. Dober primer tega je podjetje Apple, ki se zadnje čase fokusira na naročnine. Kar je najpomembnejše pri ustanovitvi start-upa je iznajdljivost in inovativnost.

Recept za evaluacija startupa

Pravijo: ‘’Na svetu je danes 1000 ljudi, ki so ti za tvojo idejo pripravljeni dati 100 dolarjev.” Kako teh 1000 ljudi najti? Ko začneš razvijati idejo in iskati investitorje, ne bodi zacementiran v svojo idejo.

Če do Nikota pride oseba z idejo, ga najprej zanima, če je ideja stestirana. Za to pride prav “landing page”. Nato sledi 6 točk, ki je dobro da jih ideja ima. Točke so naslednje:

  1. Je na svetu milijon ljudi, ki bi ta izdelek uporabljali?

  2. Bo segment rastel za 20% na leto?

  3. Je ta ideja primerna za danes? Je za projekt prezgodaj?

  4. Je to milijardni trg?

  5. Se je zaradi tega kaj spremenilo? Se je spremenil kakšen zakon, se je spremenilo kaj na svetu, kakšna priložnost, ki jo je vredno zgrabiti?

  6. Kako uporaben je produkt? Kolikokrat ga bodo ljudje uporabljali

Primer Facebooka je, da niso bili prvi, pred njimi je bil Myspace. Tako je Facebook vskočil ravno pravi čas, ko so ljudje spoznali, kaj so socialni mediji.

Ko začneš razvijati idejo in iskati investitorje, ne bodi zacementiran v svojo idejo.
— Niko Klanšek

Prodaja startupov

Ob začetku start-upu si je dobro postaviti nek cilj. Niko pravi, da za startup obstajajo 4 izhodi. 1. je family business ali long term business, ki ga vodiš večino življenja. Podjetje je postavljena tako stabilno, da se ga lahko nadaljuje. 2. izhod je združitev podjetja z drugimi. 3. izhod je postavitev firme na stock exchange in 4. izhod, ki je 99,9% verjetn pri vsakemu startupu, in sicer, da sebo firma bo 10 letih ustavila. 90% startupov naj bi se ustavilo po enem letu, od ostalega enega procenta 90% v petih letih in in preostalih 10% v naslednjih petih letih, torej v 10 letih. Dobljen denar je potrebno dobro vlagati in pripraviti podjetje na vse 4 možne izhode

Razdelitev časa med projekti

Iz tedna v teden je drugače, pravi Niko. 4 točke med katerimi je njegovo življenje razdeljeno so podjetje HashMark, podjetje BizMe, »wealth management« kjer se uči, investira in raziskuje, in četrta prijatelji in družina. Med vsemi štirimi lovi ravnotežje, celo njegovo življenje pa je postavljeno v koledarju dva tedna vnaprej.

Kaj ponuja BizMe

BizMe enkrat na mesec organizira online srečanja. Vsak drugi torek ob 18.00 organizira crowdfounding srečanja. Vsak, ki ima novo idejo se lahko priklopi in dobi nasvete. To se odvija že 7 do 8 let. Zaradi takih srečanj smo v Sloveniji na tem področju zelo uspešni. Povprečna stopnja uspeha na svetu je 30% v Sloveniji pa je 45%. Na srečanjih ljudje delijo kaj deluje in kaj ne in si svetujejo in delijo trike. Še ena dejavnost BizMe  je organizacija bootcampov za crowdfouding. Vsak mesec tedni teorije, klicev, sodelovanj in podpore. Niko sodeluje tudi ena na ena s projekti v katerih vidi potencial in tako drugim projekte pomaga speljati. Zadnje pa je BizMe Startup Lab, kjer pomaga postavljati ideje od samega začetka. Pomaga razviti približno dva projekta na leto. 

Vsak, ki ima novo idejo se lahko priklopi in dobi nasvete na crowdfounding srečanjih.
— Niko Klanšek

Dobri projekti

Eden od trenutnih dobrih projektov je Mindguide. To je interaktivna online platforma za mentalno zdravje. Vsak peti mladostnik ima težave z mentalnim zdravjem. 70% teh se ne zaveda, da ima težavo in to ugotovijo šele kasneje. Prav zaradi tega je ta ideja domiseljna za ta čas in vredna razvoja.

Zasebno življenje in potovanja

Niko z družino vsako leto prihaja nazaj v Slovenijo. Med letom pa se gibljejo po sveto in raziskujejo. Niko tako pravi: »Vsak dan imaš lahko par ur dopusta.« On ima ob petkih čas za družino, ki ga porabijo za različne izlete in vsak dan preživljajo kvaliteten čas skupaj. Tako dopusta ne vzame praktično nikoli.

Mora slovenski podjetnik za uspeh v tujino?

Odhod v tujino je čudovit za pridobivanje izkušenj, znanj in poznanstev. »Beg možganov« je pravzaprav neresničen izraz, saj vsi Slovenci slej ko prej želijo nazaj v Slovenijo in pridejo nazaj »še bolj pametni«. V Sloveniji smo prepleteni in lahko hitro izvemo kaj se dogaja na vseh področjih znanosti in marketinga, kar je dobro za razvijanje idej. Prav tako je Slovenija polna starih mojstrov za razvijanje produktov. Ko pa pride na vrsto promocija in poznanstva, tujina ne škodi.

Niku se zahvaljujemo za zanimiv intervju in ji želimo uspešno pot še naprej in veliko uspešnih projektov in pretečenih maratonov.