Zelena transformacija – prihodnost mobilnosti in obnovljivih virov energije
Timotej Homar
7 minutno branje
V četrtek, 15.10.2020, smo z našim zlatim partnerjem, podjetjem GEN-I, d.o.o., organizirali virtualno okroglo mizo na temo zelene transformacije, prihodnosti mobilnosti in obnovljivih virov energije.
Bo prihodnost mobilnosti električna?
Mark Jan Kirn, magistrski študent managementa na London Business School in lastnik franšize Cars & Coffee v Sloveniji in na Hrvaškem potrjuje, da gre trend v to smer. V zadnjih letih je rasla predvsem prodaja športnih terencev, trenutno poteka tekma v elektrifikaciji. Med luksuznimi znamkami v tem še posebej izstopata Tesla z modelom S in Porsche z modelom Taycan.
Jure Vrhunc, ki dela kot vodilni inženir v podjetju Jaguar Land Rover, pravi, da bodo motorji z notranjim izgorevanjem v uporabi vsaj še do leta 2050, ko si je EU zastavila, da postanemo ogljično nevtralni. Že zdaj je celoten razvoj usmerjen v elektrifikacijo. Dodatnega razvoja dizelskega motorja ni več. Kljub temu pa ne bodo vsi avtomobili povsem električni. V naslednjih letih bodo električni ali hibridni modeli na voljo v celotnem portfelju znamke. Z njihovim razvojem so začeli že pred petimi leti. Med javnosti manj znanimi izzivi pri razvoju električnih avtomobilov Jure izpostavi problem mikrodelcev, ki nastajajo pri obrabi zavornih oblog in pnevmatik. Ta problem je večji pri električnih avtomobilih, saj je posledica njihove večje mase zaradi baterij.
Za ogljično nevtralno mobilnost je pomembna proizvodnja električne energije iz obnovljivih virov in razpoložljivost polnilnih postaj
Dr. Marko Jošt, docent na Fakulteti za elektrotehniko v Ljubljani, ki je pred tem deloval na inštitutu Helmholtz-Zentrum v Berlinu, raziskuje perovskitne sončne celice, ki lahko s svojo učinkovitostjo pomembno prispevajo k zagotavljanju električne energije iz obnovljivih virov. Fotovoltaika v zadnjem času eksponentno raste. Po nekaterih podatkih je že danes najcenejši vir energije. Pri vsaki tehnologiji je treba dokazati, da ima potencial in se vanjo splača investirati. Tandemske sončne celice so to pokazale. V dveh ali treh letih se pričakuje, da bi bili izdelki s perovskitom že lahko na trgu. Uporaba bo najprej na manjših testnih obratih, na strehah industrijskih objektov in stanovanjskih hiš.
Maša Švab, vodja službe za trajnostni razvoj in elektro mobilnost v družbi GEN-I, poudarja, da so za električno mobilnost ključne polnilne postaje, ki se v Evropi postopno postavljajo. V GEN-I so se zelene transformacije lotili sistematično: najprej so izračunali ogljični odtis podjetja in na podlagi tega izdelali mobilnostni načrt. V tretjem koraku so se lotili elektrifikacije. Do zdaj so elektrificirali že več kot 70% voznega parka, kar jih uvršča na prvo mesto v Sloveniji. Hkrati so uredili polnilno infrastrukturo. Za namen službenih poti znotraj mesta, predvsem v Ljubljani oz. v okolici njihovih poslovnih stavb, so vzpostavili e-kolesarnice, ki se napajajo z obnovljivimi viri energije.
Potovalne navade, avtonomna vozila in covid-19
Nejc Geržinič, doktorski študent prometnega načrtovanja na Tehnični Univerzi v Delftu na Nizozemskem, raziskuje potovalne navade in pripravljenost uporabljati deljene prevoze ter kako jih najbolje povezati z javnim prevozom, kolesarjenjem in hojo. Eden od ključnih izzivov pri mobilnosti, ki je podprta z digitalnimi tehnologijami, je digitalna pismenost – 20% ljudi tudi v Zahodni Evropi nima pametnega telefona. Druga stvar so osebne preference – avto je za veliko večino ljudi najljubše prevozno sredstvo, ne gleda na stroške. Prehod na bolj trajnostno mobilnost se rešuje s kombinacijo push in pull ukrepov. Potrebno je ponuditi boljšo za okolje in uporabnika prijazno alternativo, hkrati pa otežiti uporabo za okolje manj sprejemljivih možnosti (npr. manjše število parkirnih mest, omejitev dostopa v središče mesta za avtomobile itd.).
Ko govorimo o nekoliko bolj oddaljeni prihodnosti, pogosto pomislimo na samovozeče avtomobile. Kot razloži Jure Vrhunc, so avtonomna vozila nekaj povsem drugega kot današnji avtomobili, neodvisno od pogona. Na nek način so inženirska utopija. Porušijo koncept mobilnosti, kot ga poznamo (driver's car). Pri trendih v avtomobilski industriji se pogosto omenja kratica ACES (autonomous, connected, electric, shared). Zaradi epidemije covid-19 je deljenje prevoza trenutno in potencialno v naslednjih letih oteženo. V kolikor bi bili ti trendi dolgoročni, to lahko pomembno vpliva na načrtovanje avtomobilov.
Izjemna rast GEN-I in karierne priložnosti za člane VTISa
Po okrogli mizi je dr. Igor Koprivnikar, član uprave GEN-I, ki je tudi sam študiral, doktoriral in poslovno deloval v tujini, predstavil podjetje GEN-I, ki članom društva ponuja zelo zanimive zaposlitvene priložnosti.